Z pamiętnika Johna Romero: Cray YMP
Wpisany przez air   
wtorek, 05 października 2010 09:16

 

Dzisiaj coś szczególnego: wspomnienia Johna Romero, guru kwakowej braci, z czasów kiedy Quake się tworzył oraz mała ciekawostka odnośnie miejsca zwanego przez kwakowców "SNG room".

 

W Id zawsze poszukiwano lepszych sposobów na tworzenie gier. Początkowo, tworzyliśmy gry dla użytkowników DOS pisząc w DOS-ie. W 1991 roku John Carmack zainteresował się platformą NeXTSTEP i zadecydował że tworzenie gier na czymś takim zaowocuje lepszymi rezultatami i nauczy nas czegoś nowego. Przenieśliśmy się więc wszyscy na NeXTSTEP pod koniec 1992 roku, zaraz po Spear of Destiny.

Screen z QuakeEditora

Jako że pisaliśmy na wyjątkowo szybkim systemie i na niezwykle mocnych komputerach, tworzenie Dooma szło niezwykle szybko i sprawnie. Mój edytor czyli QuakeEdit wyprzedzał wszystko co się pojawiło na platformie DOS i to nawet parę lat po wyjściu Dooma. Mogliśmy odpalać Dooma w trybie "windowed" i jednocześnie poprawiać błędy kodu gry w SuperDebuggerze. To była czysta rozkosz.

Podczas pisania Quake'a, kontynuowaliśmy używanie NeXTSTEP'a oraz uprade'owaliśmy swoje komputery do procesorów Pentium oraz PowerPC. NeXTSTEP mógł pracować w w architekturze 4-rochipowej co pozwalało nam na jednoczesne odpalenie np QuakeEditora i SuperDebuggera i robienie jeszcze czegoś innego. Krótko mówiąc, NeXTSTEP był czymś absolutnie genialnym przez dobrych kilka lat i nic nie mogło się do niego zbliżyć. Dziś jest podobnie, nawet po transformacji NeXTSTEP'a do platformy OS X.

Jednak podczas tworzenia Quake'a John (Carmack - przyp. red.) zaczął się zastanawiać co mogłoby być lepsze od NeXTSTEP'a - koncept pracy całego teamu deweloperskiego na jednej wielkiej stacji roboczej wydawał się bardziej niż interesujący. Coś jak niezwykle szybko superkomputer dla całej ekipy.I musiał być tak potężny by przerobić wszelkie dane opisujące wszelkie nasze nowe, szalone pomysły.

John zadecydował że superkompurter Cray YMP byłby ciekawą alternatywą i chciał sprawdzić czy możliwe jest przeniesienie naszej pracy na niego. Każdy deweloper miałby swoje stanowisko robocze z klawiaturę i myszkę oraz wyjściem video. Jedyne co trzeba było zrobić to podpiąć kable Cray'a do naszych stanowisk i rozpocząć pracę. Wszyscy jednocześnie na jednym komputerze!

Superkomputer Cray YMP

Pomysł się nam bardzo spodobał więc Jay Wilbur skontaktował się z YMP w sprawie jednego egzemplarza. YMP zgodziło się sprzedać nam jeden za około 500 tys. $ pod warunkiem że komputery te zostaną w jakiś sposób umieszczone w grze jeśli tylko nie zaszkodzi to ogólnemu konceptowi Quake.

John i ja byliśmy zgodni i chcieliśmy to zrobić. Zacząłem więc eksperymentować z możliwym umieszczeniem komputerów YMP w grze. Musiałem pomyśleć nad oświetleniem, rozmiarem, teksturami, miejscem w którym miałyby się znajdować (i dlaczego właśnie tam).

Wtedy wpadłem na to że teleporty przenoszące w inny kwakowy wymiar (ang. "slipgates") musiałyby mieć jakiegoś rodzaju zasilanie i połączenie z takim komputerem. Dlatego umieszczenie Cray'a w pobliżu slipgates miałoby sens: nowoczesne bazy wojskowe powinny być wyposażone w taki sprzęt, nieprawdaż?

Slipgate w Quake'u.

Kiedy już pomysł był dopracowany zdarzyło się nieszczęście - Cray zostało wykupione przez SGI, Silicon Graphics, Inc. w lutym 1996 roku. Wszystkie umowy i zamówienia zostały wstrzymane a nasze marzenie o superkomputerze legło w gruzach.

W końcu musiałem zmienić slipgates na mniejsze i o wiele mniej skomplikowane niż te które miałby być oparte na Cray'ach. Chcieliśmy jednak uhonorować nasze niespełnione marzenie o superkomputerze - zdecydowałem umieścić pomieszczenie pełne superkomputerów na mapie DM3 - The Abandoned Base.


DM3 - The Abandoned Base, SNG/computer room

Krótko po tym jak wypuściłem Quake (22 czerwiec 1996), John zdecydował że rozwijanie Quake na platformie Windows 95 to nasza przyszłość. Pierwszym jego projektem był port QuakeEd na Win 32. Odszedłem z Id 6-go sierpnia 1996 roku.

John Romero.


źrodło


 
Naszą witrynę przegląda teraz 10 gości 

Login

Partnerzy