DM2 Claustrophobopolis Teamplay Tutorial PDF Drukuj Email
Wpisany przez air   
środa, 07 października 2009 11:15

Claustrophobopolis, lepiej znane jako DM2, jest jadną z najpopularniejszych map w Quake`u i z pewnością mapą najbardziej "wszechstronną": nadaje się świetnie do FFA, 1/1, 2/2 i oczywiście 4/4. DM2 jest mapą która była zawarta w oryginalnym QTest (dlatego nie ma na niej prawdopodobnie LG którego nie było w oryginalnym QTest) a jej twórcą jest genialny map-maker American McGee.

hhh

American McGee

 

DM2 to prawdopodobnie najbardziej uwielbiana i jednocześnie najbardziej znienawidzona mapa w światku TP. Jest najmniejszą z trzech głównych map TP, posiada wiele ciasnych pomieszczeń i korytarzy które pozwalają na rozwinięcie ciekawych taktyk. Niezwykle popularna w Polsce i Australii. Kluczem na tej mapie jest kontrola strefy QUAD-WATER-TELE. Kiedy strefa TELE jest dobrze chroniona, wrogowi pozostają tylko dwie drogi do QUADA: albo pzrez PATH które i tak jest chronione przez kogoś w WATER albo przez BIGROOM ryzykując obstrzałem granatów spod QUADA.

 

 

 

jj

DM2 na modłę Q3

 

Oczywiście istnieje jeszcze jedna droga do QUADA: poprzez GL ale tutaj juz potrzebny jest RJump z BIG. Czasami jednak gdy dwie pierwsze drogi są dobrze pokryte, jest to jedyna drogą do odbicia mapy.

Quadrunner zwykle powienien udać sie w okolice LOW i/lub RA/MEGA gdyż wróg nie posiadający kontroli nad mapą prawie zawsze kampi w tamtych miejscach. Dobry QUADrunner wyczyści LOW, przypilnuje spawnującego się RL-a, zbierze RA/MEGA i zdąży wrócić po nastepnego QUADA. Dobrze gdy robi to jedna osoba (zwykle ta z największym skillem/doświadczeniem) bo umożliwia to prawidłowy timing RL-a w LOW oraz RA/MEGA. Pozostali w tym czasie muszą kryć TELE (2 spawny), WATER (2 spawny + 1 pod Quadem).

 

fff

DM2 widok z góry

 

Kontrola DM2 polega więc na powtarzaniu Quadrun-ów, zbieraniu przeciwnikom przynajmniej jednego RA, utrzymywaniu pozycji w TELE, oraz - jeżeli to możliwe - dolnego RL-a (górny i tak już masz). Niezwykle ważne jest utrzymywanie TELE: wielu graczy skuszonych wizją łatwych fragów w WATER albo na Quadzie zostawia TELE na kilka/kilkanaście sekund i wdaje się w bezsensowne wymiany gdzie indziej. A wystarczy dosłownie 5 sekund by w TELE pojawiło się 2-3 wrogów po respawnie i nieszczęście gotowe. Zawodnik pilnujący TELE ma wszystko: znakomita pozycję do obrony przed wrogiem, 10 rakiet na dole, YA i apteczki które są bardzo blisko. Idealne miejsce do nabijania fragów. Dlatego pod żadnym pozorem nie wolno opuszczac TELE. Wyjątki sa tylko dwa: pierwszy to QUAD którego musimy zebrac jeżeli nikt z naszych tego nie robi, drugi to przejście przez TELE w wypadku gdyby wróg nam jednak tamtędy uciekł. Jednak w takim wypadku nasz kolega powinien błyskawicznie zająć naszą upuszczoną sekundy wcześniej pozycję w TELE.

 

jjgg

 

 

Oczywiście, wróg będzie chciał przejąć kontrolę. Powinien zdobyc przynajmniej dwa RL-e (dolne), zebrać zbroje w RA/MEGA albo ewentualnie YA w BIG i przypuścić atak. Można wtedy spróbować ataku dywersyjnego: dwóch graczy może odwracać uwagę w PATH, jeden od BIG a ostatni RJumpem przez BIG do HIGH i do QUADA. Można też zrobić tzw. "flood" na TELE, czyli przypuścić skomasowany atak na najważniejszą pozycję na mapie. Zwykle przeciwnik nie da rady trzem wrogom, zwłaszcza jeżeli jeden z nich ma RL. Jednak należy pamiętać że atakują najpierw gracze bez RL-a by odwrócić uwagę wroga. Dopiero po nich wchodzi RL i dopełnia działa zniszczenia.

Nie ma sensu atakowac QUADA z samym boomstickiem albo latać bez sensu po mapie bo straty będą później juz nie do odrobienia - ataki trzeba przeprowadzać z głową i muszą one być zsynchronizowane. Po przejęciu TELE, cała drużyna powinna się w tamto miejsce przegrupować: stamtąd juz tylko krok do HIGH RL, MEGA i Quada.

 

dd

 

Jeżeli posiadamy już kontrolę nad mapą i wszyscy gracze są dobrze uzbrojeni, można na mapie założyc tzw. "locka". Wtedy kontrola wygląda następująco: jeden w TELE, jeden w WATER, jeden w LOW i ostatni który zbiera QUADA, robi rundkę do LOW, zbiera RA/MEGA i wraca przez BIG do QUADA.

 

Jeżeli Twój team przegrywa i stracił kontrolę nad mapą najlepszą rzeczą jest zebranie RL-a w LOW oraz RA/MEGA. Gdy wrogi Quadrunner się zbliża (a przyjdzie, to więcej niz pewne) od strony PATH, drużyna powinna się albo ukryć w LOW i/lub RA/MEGA albo rozproszyć aby spowolnić Quadrunnera jak tylko się da i wciągnąć w zasadzkę (oczywiście wczesniej nie zaszkodzi wystrzelić 2-3 rakiety albo kilkadziesiat gwoździ w tamtym kierunku). Gracze bez RL-a powinni atakować wroga z jak najbliższej odległości licząc na boreda, a gracz z RL-em powinien go dobijać z pewnej odległości. W RA/MEGA jeden powinien pilnować wejścia od lawy, drugi stać w okolicach paczki rakiet pilnując aby wrogi Quad nie wchodził tamtędy, a reszta (najlepiej juz z RL-em) zebrać zbroję i/lub MEGA. Jeżeli uda się zabić Quada w LOW albo LOW/BUTTON, reszta drużyny może się teleportować i spróbowac szybkiego ataku poprzez BIG i/lub PATH. Można wtedy zaskoczyć wroga, złapac kontrolę nad TELE, zebrać górnego RL-a, potem Quada itp...Jeżeli oczywiście dopisze nam przy tym odrobina szczęścia ;).

 

fffss

 

 

Co powienieneś wiedzieć/umieć (niektóre rzeczy sa kierowane do noobów więc prosimy o wyrozumiałość ;))

RESPY: jeżeli masz w LOW i zbierasz RL-a, udajesz się do SECRET RA i dalej na QUADa. jest szansa że uda się jakimś cudem zebrać QUADA a jak nie to przynajmniej zabić wrogiego QUADA. Resp w RA/MEGA: zbierasz SSG i skaczesz do RA/MEGA ale nie zbierasz! Może Twój teammate który zbierze RL w LOW będzie tego bardziej potrzebować (choc on powinien wziąć SECRET RA)? Jeżeli jednak nie ma Twojego teammate'a, zbierasz RA i czekasz do 26-27 sekudy i wtedy bierzes MEGA. Masz wtedy 200/200 SSG i powineneś wygrać walke o RL w LOW (no chyba że pojawi sie wrogi QUAD). RESP W TELE: sprawa prosta - lecisz po HIGH RL i sprawdzasz co się dzieje na QUADZIE. Jeżeli jest TEAM QUAD zostawiasz RL-a dla QUADrunnera. Jeżeli spawnujecie się we dwóch w TELE, drugi spokojnie zbiera GL. Spawny w WATER oznaczają oczywiste pójście po QUADA poprzez QUADJUMP. Spawn w BIG: zbierasz YA, sprawdzasz QUADA i lecisz do TELE by zdobyć wczesną kontrolę mapy.

Quadjump: stoisz na drugim schodku od góry pod QUADem a Twój mate po Twojej głowie dostaje się do QUADA. Najwazniejsza rzecz na początku gry. Po zebraniu QUADA idziesz po HIGH RL, poźniej po GL, zbierasz YA w BIG i idziesz do LOW by zabić wrogów czekających na RL w 30 sekundzie albo pilnujesz go do przybycia mate'a. Pamiętaj że masz Quada i nikt nie powinien Ci podkoczyć. Jeżeli jednak wróg miał spawna w TELE to możesz nie zdążyć i wtedy raczej unikaj z nim kontaktu bo 100/0 SG i QUAD da niewiele w starciu z 150/100 RL.

Wideo: [ 1 ]

RJump z Big do GL/HIGH TELE: stajesz na drugim lub nawet trzecim schodku od góry i skaczesz do GL, na kładkę albo do HIGH TELE. Prawidłowo wykonany może umożliwić odbicie mapy zaskoczonemu przeciwnikowi bo prawie nigdy nikt nie pilnuje tamtych stref.

Wideo: [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ]

Szybki skok z okolic WATER do TELE ponad lawą: tutaj nie trzeba wiele tłumaczyć, właściwie każdy robi to bez problemu. Z lawy da się wyskoczyć RJumpem nawet w najgłębszym miejscu. Warto też nauczyć sie skoku w druga stronę: z drugiego od góry schodka na podest u góry - pomaga czasem z zdezorientowaniu przeciwnika.

Wideo: [ 1 ]

RJump z TELE-HIGH do ROOF: idealne miejsce by obserwować wyjście z TELE, pozostawia Cię jednak pod obstrzałem wroga z BIG.

Strafyjumpy w RA/MEGA: łatwe i każdy to umie. Nie trzeba wtedy włączać kładki. Tak samo warto nauczyć sie skoku z rogu SSG do RA/MEGA.

Wideo: [ 1 ]

Strafe jump od HIGH RL do QUAD: bardzo przydatny, trzeba sie tego nauczyć. W druga stronę trudniejszy dlatego jeżeli nie jesteś absolutnie pewien że Ci się uda, nie wykonuj go bo tracisz wtedy wiele.

Wideo: [ 1 ] [ 2 ]

Bounce granades: stojąc na QUADZIE możesz rzucac granaty odbijając je od słupa nad lawą w WATER/TELE. JEżeli trafisz pod odpowiednim kątem, granaty zabiją prawie każdego spawnującego się w TELE ;)

LAWA w RA/MEGA i LOW: z każdej da się wyskoczyć bez RJumpa. Trening czyni mistrza: na kładkach trzymach góra+ lewo/prawo, w RA/MEGA wyskakujesz na gzyms z i póżniej na podest przed TELE albo z gzymsu bezpośrednio do RA/MEGA

SECRET RA: otworzyc można nie tylko strzeląc bezpośrednio w przycisk ale również w boczne ściany okalające przycisk. Oszczędzi to kilka milisekund ale zmarnuje jedną rakietę. Nie wskakuj od razu do SECRET RA tylko zerknij z góry czy kogoś tam nie ma. Wychodząc z SECRET RA spróbój przeskoczyć wodę gdy ż plusk jest słyszany nawet na BIG-u. Można też wskoczyć do SECRET RA ze spawnu ale tylko, co oczywiste,  gdy drzwi są otwarte.

TELEFRAG: na tej mapie jest to ogromne zagrożenie zwłaszcza w TELE. Unikaj spawnów, omijaj je przechodząc przez nie tylko w konieczności. Można przez takie coś stracić kontrolę nad mapą. Warto jednak czasem stanać w BIG-YA i spróbować stelefragować wychodzącego spod QUADA wrogiego QUADrunnera. Daje to mnóstwo satysfakcji :)

 

klklk

 

P.S. Wiecie jak europejscy gracze nazywają DM2? :D

 

A tutaj jeden screen ku przestrodze tych którzy zabijają swoich w TELE i nie trzymają pozycji ;):

 

ddaaa

 

 

 

 

Poprawiony: środa, 07 października 2009 17:52
 
Naszą witrynę przegląda teraz 94 gości 

Login

Partnerzy